ORETVIS
Orättvisa lärare
Mål och betygskriterier är inte alltid i fokus i lärares betygsunderlag, tycker jag. Något som riskerar att leda till att elever får orättvisa betyg.
Jag kommer ihåg när jag satt i klassrummet efter en muntlig redovisning och en elev frågade alla vad de fick för betyg, med stolthet sa jag C eftersom jag personligen tycker det är ganska bra, men den självsäkerheten fick jag svälja när precis alla andra fick B eller A. Läraren hade inte gett mig någon specifik kritik som skulle göra så att jag fick sämre betyg än alla andra. Frågade min kompis vad hon fick för kritik hennes svar blev kort sagt likadant som min. Det är inte rättvist att om två elever får samma kritik på vad de behöver bli bättre på men att den ena av dom får högre betyg beroende av andra bedömningar såsom tidigare betyg eller personlighet, hur ska jag som elev kunna förbättra mig om och få ett högre betyg om jag får samma kritik som den elev som får A? Det känns svårt att veta vad jag då ska förbättra. Det känns inte okej!
Det är orättvist att vissa elever ska bli drabbade för att läraren har personliga åsikter och tycker om vissa mer än andra. Elever som pluggar stenhårt och lägger ner timmar och dagar för att höja sig kanske inte kan, nästan som om lärarna redan bestämt betyget innan man ens fått tillbaka uppgiften eller provet. Eller om man har dåliga betyg i övrigt så ska det drabba betygen på de ämnen man faktiskt är bra på. I Matematik finns det ett rätt svar och fel svar, men som i bild finns inget rätt eller fel och då bara för att eleven är dålig på matematik ska den sänka sig i bild. Lärarna är ju inte mer än människor med jag tycker de borde ge eleverna de betyg de faktiskt förtjänat eller åtminstone ge bättre konstruktiv kritik.
Mål och betygskriterier är inte alltid i fokus i lärares betygsunderlag, tycker jag. Något som riskerar att leda till att elever får orättvisa betyg.
Jag kommer ihåg när jag satt i klassrummet efter en muntlig redovisning och en elev frågade alla vad de fick för betyg, med stolthet sa jag C eftersom jag personligen tycker det är ganska bra, men den självsäkerheten fick jag svälja när precis alla andra fick B eller A. Läraren hade inte gett mig någon specifik kritik som skulle göra så att jag fick sämre betyg än alla andra. Frågade min kompis vad hon fick för kritik hennes svar blev kort sagt likadant som min. Det är inte rättvist att om två elever får samma kritik på vad de behöver bli bättre på men att den ena av dom får högre betyg beroende av andra bedömningar såsom tidigare betyg eller personlighet, hur ska jag som elev kunna förbättra mig om och få ett högre betyg om jag får samma kritik som den elev som får A? Det känns svårt att veta vad jag då ska förbättra. Det känns inte okej!
Det är orättvist att vissa elever ska bli drabbade för att läraren har personliga åsikter och tycker om vissa mer än andra. Elever som pluggar stenhårt och lägger ner timmar och dagar för att höja sig kanske inte kan, nästan som om lärarna redan bestämt betyget innan man ens fått tillbaka uppgiften eller provet. Eller om man har dåliga betyg i övrigt så ska det drabba betygen på de ämnen man faktiskt är bra på. I Matematik finns det ett rätt svar och fel svar, men som i bild finns inget rätt eller fel och då bara för att eleven är dålig på matematik ska den sänka sig i bild. Lärarna är ju inte mer än människor med jag tycker de borde ge eleverna de betyg de faktiskt förtjänat eller åtminstone ge bättre konstruktiv kritik.